Onafhankelijke informatiebron over energiebeleid voor overheden.

Atsma subsidieert elektrisch rijden voor professionals

door Michael van Dorp op 16 mei 2012

in Beleid, Subsidies

Post image for Atsma subsidieert elektrisch rijden voor professionals

Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu zet met een subsidieregeling de aanval in op de luchtvervuiling in de steden. Atsma maakte woensdag bekend dat hij de professionele veelrijder tegemoet wil komen met subsidies voor schone bestelauto’s en taxi’s. Het doel is de doorbraak van elektrisch rijden onder taxi-, koeriers- en distributiebedrijven te bevorderen.

BPM
Er is 25 miljoen euro beschikbaar uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Het geld is volgens Atsma vooral bedoeld voor ondernemers die geen BPM betalen over hun wagenpark. Deze ondernemers zijn hierdoor niet gevoelig voor de fiscale differentiatie tussen schone en meer vervuilende voertuigen, zoals de BPM-korting voor Euro-6 dieselauto’s en de BPM-vrijstelling voor auto’s met lage CO2-uitstoot. Het zijn deze beroepsrijders die straks voor subsidie in aanmerking komen als ze kiezen voor de schonere optie.

Duurzame toekomst
Alle bestelauto’s en taxi’s die schoner zijn dan de Euro-5 norm voor diesel, komen in aanmerking voor de regeling. Het gaat dan ook auto’s die aan de Euro-6 norm voldoen, motoren die aardgas of lpg gebruiken, hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 per kilometer en volledig elektrische voertuigen. “Dat zijn taxi’s en bestelauto’s die door hun lage brandstof- en exploitatiekosten al interessant zijn voor zakelijk gebruik, maar waarvan de hoge aanschafkosten ondernemers nog afschrikken”, aldus Atsma. “Een aankoopsubsidie kan dan net het zetje geven dat nodig is om de traditionele, minder schone en zuinige opties los te laten en een stap te zetten naar de meer duurzame toekomst.”

Grote steden
Omdat vier grote steden een eigen subsidie aan de regeling zullen toevoegen, is de verwachting dat de maatregel vooral deze steden zal bereiken. Elektrische en aardgasauto’s zijn vanwege hun actieradius sowieso al vooral geschikt in omgevingen waar veel korte ritten worden gemaakt. Ook zijn de grote steden al voorzien van voldoende laadpalen en aardgaspompstations. De subsidiemaatregel moet nog worden voorgelegd aan de Europese Commissie, maar Atsma voorziet daarbij geen problemen, omdat de regeling niet gericht is op een enkel auto- of brandstoftype.

Bron: Duurzaamnieuws

Previous post:

Next post: