Factcheck: Elektrische auto’s slurpen benzine

Factcheck: Elektrische auto’s slurpen benzine

“Populaire stekkerauto met hulpmotor slurpt benzine,” kopte Trouw (betaalmuur) deze maand. Als je de kop leest, zie je bijna een draaikolk in de benzinetank staan. Aanleiding voor het nieuwsbericht waren verbruikscijfers van leasemaatschappij Arval. Automobilisten die eind vorig jaar in een Mitsubishi Outlander PHEV gingen rijden, gebruikten in hun eerste half jaar in deze semi-elektrische auto veel meer benzine dan Mitsubishi in zijn brochures belooft. Dit soort nieuwsberichten voeden het sentiment dat het milieu met een elektrische auto minimaal even slecht af is als met een benzine- of dieselmotor. Zeker van wie alleen koppen snelt.

In deze aflevering vragen we ons daarom af hoe veel fossiele energie elektrische auto’s verbruiken in vergelijking met auto’s op alleen fossiele brandstoffen.

Plug-In Hybride
De Mitsubishi Outlander waar het in het artikel om gaat, is een PHEV, een Plug-In Hybrid Electric Vehicle in jargon. Het is een auto met 2 elektromotoren én een ouderwetse benzinemotor. Is het batterijpakket vol, dan rijdt een PHEV elektrisch. Zodra het batterijpakket leeg is, dan rijdt de auto verder op benzine.

Volgens Arval gebruikt de gemiddelde Outlander PHEV in zijn vloot 5,1 liter op 100 kilometer. Dat is veel meer dan de 1,9 liter die Mitsubishi in zijn brochure belooft. Het is een arbitrair getal dat voor het grootste deel afhankelijk is van de lengte van de ritten. Wie altijd binnen de actieradius van het batterijpakket blijft – volgens Mitsubishi 52 km, volgens ANWB 35 kilometer – gebruikt 0 liter benzine per 100 km.

Gewone Outlander
Laten we het praktijkgebruik van de Arval-leasers eens vergelijken met het gebruik van een gewone Outlander met alleen een verbrandingsmotor. Een test van de ANWB levert een gebruik van 5,9 liter per 100 km op. Een Outlander PHEV gebruikt dus in de praktijk minder dan een Outlander met alleen een verbrandingsmotor. Arval heeft echter het elektriciteitsgebruik niet kunnen bijhouden.

Tussenoplossing
Maar eigenlijk zijn hybrides slechts een tussenoplossing voor automobilisten die moeite hebben met afscheid nemen van de verbrandingsmotor. Laten we kijken hoeveel energie volledig elektrische auto’s gebruiken.

Tesla
Eerst de bekendste volledig elektrische auto van Tesla. De Tesla Model S gebruikt volgens de Allgemeine Deutsche Automobil-Club (ADAC), zeg maar de Duitse ANWB, gemiddeld 24,2 kilowattuur (kWh) elektriciteit per 100 km.
Een gemiddelde benzineauto gebruikt ongeveer 7 liter voor 100 km. Om deze gebruikscijfers met elkaar te vergelijken, rekenen we om naar megajoules (MJ) per 100 km (een kilowattuur is 3,6 MJ en een liter benzine bevat 35 MJ).
Een elektrische Tesla gebruikt per 100 km 87 MJ en een benzineauto 245 MJ, bijna 3 keer ze veel. Een elektromotor is nu eenmaal efficiënter dan een verbrandingsmotor, die meer dan de helft van de energie-inhoud van de brandstof omzet in warmte. Wanneer de elektriciteit uit een kolencentrale met een rendement van 40 procent zou komen, zou een Tesla nog steeds zuiniger omspringen met fossiele brandstoffen dan een gemiddelde benzineauto.

Opel Ampera
De Opel Ampera, een elektrische auto met range extender (actieradiusvergroter), zeg maar een benzinetank en een elektriciteitsgenerator, gebruikt volgens ADAC per 100 km 17,4 kWh (63 MJ) bijna 4 keer zo weinig als een gemiddelde benzineauto (7 liter op 100 km). Wanneer het batterijpakket leeg is en de generator op benzine levert elektriciteit, dan gebruikt hij 5,5 liter benzine per 100 km. Ampera’s die nooit aan een stopcontact hangen rijden dus zuiniger dan de gemiddelde auto met benzinemotor.

Gram CO2 per km
Hoe duurzaam elektrisch rijden is, hangt uiteraard af van de bron van de elektriciteit. Als de elektriciteit uit één van de smerigste bruinkoolcentrales komt (uitstoot: 1,2 kg CO2 per kWh), dan stoot een Opel Ampera (17,4 kWh per 100 km) 209 gram CO2 per km uit. Een gewone Mitsubishi Outlander stoot volgens de ANWB op 187 g/km uit. Komt de elektriciteit van zonnepanelen of een windturbine, dan is iedere elektrische kilometer duurzaam.

Conclusie
Hybride rijders, die hun auto weinig aan een laadpaal hangen, gebruiken minder benzine dan hun collega’s in auto’s met alleen een benzinemotor. Wie volledig elektrisch rijdt, rijdt bijna vier keer zuiniger (Opel Ampera), afhankelijk van de bron van zijn elektriciteit. Bovendien kan hij volledig duurzaam rijden door duurzame elektriciteit te gebruiken.