Slimme meter met online dashboard werkt wel!

Slimme meter met online dashboard werkt wel!

Vorige week publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving de resultaten van een onderzoek naar de slimme meter. Daaruit blijkt dat de energiebesparing achter blijft bij de verwachting. Bedrijven met online tools voor energiemonitoring laten een ander beeld zien.

Vanaf 2015 wordt bij alle 7 miljoen huishoudens in Nederland een slimme meter aangeboden. Dit moet ervoor zorgen dat in 2020 de huishoudens gemiddeld 3,5% energie besparen. Toch blijkt dat de huishoudens die nu al een slimme meter hebben gemiddeld maar 1% energie besparen. De onderzoekers raden daarom aan om in te zetten op een in-home display dat direct het energieverbruik laat zien.

Bruikbare informatie

Iets waar partijen als Forstrom, Enelogic en Energiemanager Online al geruime tijd mee bezig zijn. Zij bieden de informatie alleen niet aan via een kastje aan de muur maar online. Zo heeft Energiemanager Online een tool die de gegevens van de slimmer uitleest en op een overzichtelijke manier aan de gebruiker toont. Dit doen ze nu voor ongeveer 12.000 particuliere klanten. ‘De meeste klanten van ons zijn al gemotiveerd en vinden energiebesparing belangrijk. Natuurlijk voor de kosten maar ook voor het energieverbruik’, laat Alexis Fischer weten. ‘De kracht van de slimme meter is om de klant vast te houden door informatie te toen waar ze iets aan hebben. Dus niet alleen cijfers van vandaag verbruikt u 2,3 kuub aan gas en gister was dat 4 kuub. Laat daarbij ook zien dat het gister bijvoorbeeld kouder was dan vandaag.’

Volgens Fischer moeten mensen grip krijgen op energie: ‘Dat krijgen ze niet door 1 keer per jaar een afrekening te krijgen maar door elke dag inzage te hebben op het verbruik. Wij doen dat online, want waarom moet er weer een nieuw kastje aan de muur worden gehangen.’ Fischer is daarom niet negatief over de resultaten maar denkt dat de slimme meter gewoon een aanloop nodig heeft. Het bedrijf krijgt veel positieve reacties van klanten die soms wel tot 200 euro hebben bespaard op hun energierekening.

Geen voorschotsysteem

Ook aanbieder van stroom en gas voor kleinverbruikers Forstrom maakt gebruik van de gegevens uit de slimme meter. Sterker nog, klanten kunnen zich alleen aanmelden als zij ook een slimme meter hebben. Zij werken namelijk niet met een voorschotsysteem, maar met een factuur berekend op het energiegebruik van de vorige maand. In oktober liet het bedrijf weten dat klanten in hun eerste jaar 14% hebben bespaard op gas en en 7% op stroom. En dat door de slimme meter. Oprichter Chris IJsbrandy vindt het goed dat er nu aandacht wordt besteed aan de slimme meter maar vind de scope van het bericht van PBL wat beperkt. ‘Tegenwoordig heeft iedereen een scherm in zijn zak, de mobiele telefoon, of een ander scherm in huis. Dat soort oplossingen zijn er al. Mensen moeten alleen nog gemotiveerd worden om het te gebruiken. Bijvoorbeeld door ze bewust te maken van seizoenseffecten en het bieden van een kloppende rekening. Dit doen wij doormiddel van ons afrekenmodel. Ons model is ook iets wat ik miste in het bericht het Planbureau voor de Leefomgeving.’