Dossier: Elektrisch rijden

elektrische auto

Laatste update: mei 2014

Eigenlijk is elektrisch rijden niets nieuws. Al in de 19e eeuw ontwierp de Nederlander Sibrandus Stratingh een elektrovoertuigje, waarschijnlijk de eerste ter wereld. De brandstofmotor werd echter steeds beter, waardoor de elektrische auto – ondanks enkele oplevingen in de 20e eeuw – het onderspit moest delven. Tegenwoordig is de EV aan een opmars bezig en heeft ieder groot merk een EV-model in ontwikkeling. De verwachting is dat er in Nederland in 2020 200.000 elektrische auto’s zullen rondrijden.

Wat zijn de voor- en nadelen van elektrisch rijden? Welke auto’s zijn er beschikbaar? En levert elektrisch rijden naast een besparing voor het milieu ook een financiële besparing op?

Er zijn verschillende redenen om over te gaan tot elektrisch rijden. Zo stoot een elektrische auto geen CO2 en geen fijnstof uit en is daardoor beter voor het milieu. Daarnaast is een EV vele malen stiller.

De gebruikte energie moet uiteraard wel opgewekt worden, dus pas als dit wordt opgewekt met ‘groene’ stroom is het brandstofverbruik 100% schoon.

In vergelijking tot een auto met een conventionele motor ligt de aankoopprijs van een elektrische auto een stuk hoger. Daar staat tegenover dat er wordt bespaard op de brandstof. Gemiddeld rijdt een elektrische auto 8 km op 1 kWH, voor een kWh betaal je gemiddeld €0,20.

Voor veel mensen is het grootste probleem van een elektrische auto de actieradius. Gemiddeld kan een auto – vanwege de accubatterijen – zo’n 150 km rijden voordat hij weer moet worden opgeladen.

Doordat het elektrisch rijden wordt gestimuleerd door de overheid, kunt u op verschillende manieren belastingvoordeel opdoen.

Een nadeel van de elektrische auto’s is dat ze moeten worden opgeladen, een proces dat langzamer gaat dan tanken. Gemiddeld duurt het 6 tot 8 uur voordat de accu helemaal opgeladen is. Er zijn echter ook snelladers op de markt, die de batterij binnen een half uur voor 80% opladen (zie video 2).

Elektrische auto’s worden geleverd met speciale oplaadkabels zodat de auto’s thuis kunnen worden opgeladen. Ook komen er steeds meer oplaadpunten. Stichting e-laad heeft van 2009 tot en met begin 2014 een netwerk van zo’n 3.000 publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s gerealiseerd heeft in heel Nederland. Websites als Oplaadpalen.nl en Oplaadpunten.nl houden zo goed mogelijk bij waar alle laadpunten te vinden zijn.

Testrit door Amsterdam

Snelladers

Groen?