Nederland 5e op ranglijst groen imago. Werkelijke prestaties 21e

Nederland 5e op ranglijst groen imago. Werkelijke prestaties 21e

Nederland heeft in de ogen van de wereld een groen imago. In werkelijkheid scoort het maar matig op de prestatielijst van duurzame economieën. Om investeringen aan te trekken is het belangrijk om prestatie gelijk te laten lopen aan perceptie.

In de vierde editie van The Global Green Economy Index presenteert onderzoeks- en communicatiebureau Dual Citizen waarin het de prestaties van landen op het gebied van de groene economie in een ranglijst weergeeft. Klimaatverandering krijgt steeds meer mainstream aandacht op het wereldtoneel maar, zegt Dual Citizen, de onderliggende noodzakelijke veranderingen om het klimaat te beschermen – zoals een omwenteling naar een groene economie – krijgen nog onvoldoende aandacht. Daarom besloot het bureau in 2010 voor het eerst om de Index samen te stellen.

Groene bril
Als communicatiebureau kijkt Dual Citizen niet alleen naar de daadwerkelijke prestaties maar ook naar het groene imago dat landen naar de buitenwereld toe genieten. En hier blijken opvallende discrepanties te bestaan. Nederland, samen met de VS, Australië en Japan worden expliciet genoemd als landen met sterke duurzame branding terwijl ze maar matig presteren. Daar tegenover staan landen als Costa Rica die hun prestaties niet goed naar buiten weten te brengen. Het land scoort derde op de prestatielijst maar veertiende op de perceptielijst.

De Duitse Energiewende werpt vruchten af
Duitsland krijgt de meeste internationale erkenning voor zijn inspanningen. Het land dat de wereld het woord Energiewende gaf, staat boven aan de perceptielijst. In de prestatielijst staat het op nummer vier. Zweden dat het in werkelijkheid het best doet, staat op nummer drie van de perceptielijst. Denemarken heeft in de ogen van de wereld de twee-na-groenste economie, in werkelijkheid leveren de prestaties een vijfde plek op. Noorwegen, eigenlijk het best presterende land na Zweden, staat qua perceptie op nummer vier.

Dan volgt Nederland op nummer 5.

Groenste_economieen
Klik om te vergoten
Bron: The Global Green Economy Index

Het groene imago van Nederland
Nederland heeft naar de buitenwereld toe een groen imago terwijl het ’t wat betreft prestaties maar matig doet. Zeker in vergelijking met veel andere Europese landen – acht van de top tien best presterende landen is Europees – is de 21e plaats voor Nederland niet iets om over naar huis te schrijven.

Ook de Verenigde Staten weet zich beter te marketen dan te gedragen. Het scoort zesde op de groene perceptie lijst maar bungelt qua prestaties in de middenmoot op de 28e positie.

Investeringsklimaat
Dual Citizen wijst erop dat het van groot belang is voor Nederland om zich meer in te zetten om zijn prestaties overeen te laten komen met de perceptie. Het Nederlandse investeringsklimaat voor duurzame projecten scoort op dit moment hoog op de perceptielijst, terwijl dit niet overeenkomt met de werkelijkheid. In plaats van het hoog gewaardeerde Nederlandse groene imago door de werkelijkheid te laten inhalen, zou Nederland er goed aan doen op te leven naar het imago.

Investeringsklimaat
Klik om te vergoten
Bron: The Global Green Economy Index

Omgekeerd geldt voor landen als Spanje, Brazilië en Ierland dat ze harder hun best zouden moeten doen om hun positieve investeringsklimaat kenbaar te maken zodat ze meer investeringen kunnen aantrekken.

Opkomende economieën
Een andere waarschuwing in het rapport is dat veel opkomende economieën slecht presteren. Omdat het aandeel in het mondiale energieverbruik van deze landen alleen maar zal groeien is het van belang dat hier een kentering zal plaatsvinden, aldus het rapport. China bijvoorbeeld staat op de 55e plaats. Al stuurt het met haar mega zonne-energieprojecten een ander beeld de wereld in. Qua perceptie scoort het met een dertiende plaats vrij hoog.

Naast het overzicht van zestig landen brengt The Global Green Economy Index ook zeventig steden in kaart.

Bron: dualcitizeninc.com. Via: Vision23.
Beeld: stichtingmilieunet.nl